Mats Molén - Vetenskap, ursprung och skapelse
Vetenskap, ursprung och skapelse

Av Mats Molén

Kärlek, upprättelse och förlåtelse!

Hata kärleken!

Ja - varför hatar en del kärlek? Det mest fantastiska och underbara - men också det hemskaste!

Tänk när den man älskar gör en illa eller överger/lämnar en för någon annan - då är det hemskt!

På liknande sätt gör man fel i olika kyrkor och andra religiösa “inrättningar”. Många människor verkar hata kyrkan idag. Problemet är att man ibland riktar sitt hat fel, så att man även hatar den möjlige Gud som kan finnas. Jag själv hade tidigare svårt att tro på en verklig Gud, när jag såg hur tråkigt de flesta i kyrkan betedde sig (åtminstone där jag gick i söndagsskola o dyl i min ungdom).

Jag har senare förstått att de som tror på Gud inte är samma sak som Gud. “Gud är ingen surgubbe”, som en kompis till mig skrev i en sång. Tyvärr har många i kyrkan inte förstått detta. Och, många värnar gärna mer om sina traditioner än om det viktigaste budskapet, om kärleken.

I dagens Sverige verkar alltså många vara jätterädda för allt vad kristen tro och kyrka är. Det kommer alla möjliga anklagelser mot kristendom, från alla möjliga håll. Man använder fula ord och det görs filmer o dyl där man smutskastar kristen tro i grunden. Många är så rädda för allt vad kristen tro är att de inte vill höra något alls om det.

Man diskriminerar därför hellre, förvränger och förvrider, i stället för att kolla om något som sägs är bra!

Det kristna budskapet är, i följande ordning:
1.
Det finns Någon som skapat oss. (Vilket inte alla ateister klarar av att höra.)
2.
Vi gör inte alltid som vi borde. (Det vet vi redan ...)
3.
Det finns förlåtelse för allt - förutom om man sett och helt förstått det goda men fullt medvetet väljer det onda. (Alla gillar inte att det finns förlåtelse, men det är inte för sent om någon skulle tro det ...)
4.
Du och jag kan bli upprättade, så att vi ser att vi är oerhört värdefulla. Vi behöver inte ha dåligt samvete om vi VILL göra bra saker. Det finns inga “syndakataloger”. Genom det som i kristen tro kallas frälsning kan vi få hjälp att göra bra saker.

Men, kärlek är inte samma sak som mjäkighet.

Ibland förstår vi inte det hela, men ju mer man studerar upptäcker man att Bibelns ord inte är till för att “bura in oss”, utan för att visa på den bästa vägen. Men, ibland använder man den hjälp Bibeln vill ge, för att förstöra. Det kan t ex vara ett äktenskap, där man betonar troheten så mycket att allt annat blir ointressant bara för att man skall binda någon annan (men - jag är för äktenskapet!). Det kan vara en kyrka som betonar att “vi har absolut rätt tolkning”, så att själva tolkningen blir det viktiga och inte Gud och kärleken. Ja - ibland kan tolkningen vara rätt, men man använder den på fel sätt. Det finns många exempel redan i Bibeln där Jesus går till angrepp mot ledare som missbrukade sin makt även om de hade rätt i sakfrågan.

Nej - det behövs mer öppenhet att diskutera, mindre diskriminering, mindre hat, mer ödmjukhet!

Pröva allt och behåll det som är gott - annars fungerar det inte!

Läs mer om meningen med livet här!

<< Till startsidan

Sidor


Länkar


Detta är ett vanligt exempel på hur fritt aggresiva ateister får uttala sig. Ingen ödmjuhet här inte!

"Evolutionen är inte en teori utan ett faktum! Många blir upprörda av ett sådant påstående. Det gäller dem som vill se jorden som ett verk av en Skapare ungefär som en klocka är ett verk av en urmakare. Men Darwin och Wallace har visat oss att det inte är så - nu har vi en mer övertygande och mänskligare upp­fattning."

Carl Sagan 1982 "Tema Kosmos".