Ateistens bön

Gud - jag vet inte att du finns! Men, skulle du finnas sÄ hoppas jag att du i grund och botten inte Àr sÄ ond som du verkar. Jag hoppas att du bryr dig om och Àlskar alla mÀnniskor. Jag hoppas du Àr rÀttvis.

Om du Àr pÄ det sÀtt som jag hoppas att du Àr - dÄ hoppas jag ocksÄ att du vill förlÄta mig för att jag inte trott pÄ dig och för de gÄnger jag gjort fel. Och, jag vet att jag inte kan göra rÀtt (alltid) i fortsÀttningen heller, hur mycket jag Àn försöker.

Kan Àven sÄdant förlÄtas?

Om du Àven kan förlÄta - hur skall jag kunna fÄ en tro pÄ dig och vad skall jag göra?

En ateist

****************************

Svar

Det finns en Gud som svarar upp mot de behov vi mÀnniskor har, som Àr rÀttvis, som förlÄter. Det Àr mÄnga av oss som sett det, kanske speciellt de som gjort mÄnga hemska saker i livet och som sedan blivit förlÄtna och upprÀttade.

Men, vi mÀnniskor förvrÀnger bilden av Gud, mer eller mindre. (Enda sÀttet att INTE förvrÀnga bilden av Gud, pÄ nÄgot sÀtt, vore om vi sjÀlva var gudar - annars gÄr det inte att till fullo förstÄ vem Gud Àr!) Gud ser pÄ oss som barn, enligt Bibeln. Vi kan pröva Bibelns ord och se om det verkligen kan vara inspirerat av Gud. Men - för att ÄtergÄ till barnen. Den kristne brodern Filip LevÀlahti anvÀnde ibland sin bebis som ett enkelt (och ovanligt ...) exempel, för att försöka fÄ oss mÀnniskor att förstÄ lite grann om hur Gud resonerar (en liknelse som gÀller alla mÀnniskor - vad vi Àn har för tro; just denna liknelse hörde jag i en presentation för en kristen grupp, sÄ att vi skulle förstÄ vÄrt problem).

Bebisen: Jag har bajsat pÄ mig! Jag kan inte klara detta sjÀlv!
Pappa: Det gör inget - vi byter blöjor.
Bebisen: Men, jag bajsade pÄ mig igÄr ocksÄ.
Pappa: Ja dÄ bytte vi blöjor pÄ dig ocksÄ.
Bebisen: Men, jag kommer att bajsa pÄ mig i morgon ocksÄ!
Pappa: Ja, dÄ byter vi blöjor pÄ dig dÄ ocksÄ.

SÄ Àr Gud! De fel vi gör Àr ungefÀr sÄ svÄra att "ÄtgÀrda" för oss som nÀr ett barn bajsar pÄ sig. Och, Gud förstÄr att vi inte klarar av att lÄta bli. Men, han förlÄter ("byter blöjor"), och sedan kan vi vara glada igen!

Bebisen kan naturligtvis inte prata. Detta Àr ett tÀnkt exempel. Och i verkligheten Àr vÄra problem mycket större Àn bebisens problem, sÄ att det pÄverkat hela vÀrlden. LikasÄ Àr förlÄtelsen större. Men exemplet ger en bild av hur svÄrt det Àr för oss att göra rÀtt och hur Gud ser till oss Àven nÀr vi gör fel.



Vill du veta mer?

Kolla vad som stÄr pÄ denna hemsida eller ta kontakt per mail genom museet Den Förhistoriska VÀrlden och skicka frÄgor eller meddelanden dÀrifrÄn.

NÄgra lÀstips dÀr man tar upp ondskans problem (och - det Àr inte sÀkert att jag delar alla Äsikter i dessa böcker):
William Lane Craig "Inga enkla frÄgor"
Lee Strobel "Fria eller fÀlla"
Olof Edsinger "Krigen i Gamla Testamentet".

Och nÄgot lite jag skrivit om ondskan.

Ateister har ofta mÄnga frÄgor.

Ett lÀstips dÀr man gÄr igenom "svÄra frÄgor" som ateismens "översteprÀst" Richard Dawkins stÀllt Àr följande. Just den artikeln tar mest upp frÄgorna och nÀmner kortfattat problemen med dem. Men i lÀnkar man hÀnvisar till finns lÀngre svar. Se t ex lÀnkarna om frÄgor kring Jesus.

(Undertecknad behöver nödvÀndigtvis inte dela alla Äsikter pÄ de sidor jag lÀnkar till eller de böcker jag refererar till.)

<<Till startsidan