Mats Molén - Vetenskap, ursprung och skapelse
Vetenskap, ursprung och skapelse

Av Mats Molén

Meningen ...

Svaret är: Ja - det finns en riktig mening med livet!

Om det finns Någon bakom allt, som älskar oss, som säger att kärleken till andra är det viktigaste, som bryr sig om vårt rätta jag - vårt inre - då finns det också en slutgiltig mening. Allting du gör kan då ingå i en del i att göra allting bättre (eller ibland - sämre ...), även om saker du tillverkar inte håller för evigt.

Då är vi inte bara några komplicerade kemikalier som rör oss på jorden i ungefär 75 år, utan det vi gör får värde för alltid! Döden är inte det sista och slutgiltiga.

*

Många har dock gjort sin tro på denne Någon till en känsla som kan växla lite från dag till dag. Och, om någon "kristen" gjort något fel (vilket naturligtvis alla gör), så har man kastat bort Gud bara för det!

Men, en Gud som bygger på känslor är ingen riktig Gud! Helt klart - det finns känslor med. Men en riktig Gud skall man kunna se spår av i verkligheten, i naturen (se t ex Fakta om vårt ursprung), samt även i de skrifter som sägs tala om denne Gud.

När det gäller skrifter har man upptäckt att arkeologiska fynd stämmer så bra överens med Bibelns beskrivning att även vissa sekulära universitet använder den som grund i sin undervisning om mellanösterns länder. Man kan även förstå att detta med Jesu död och uppståndelse vilar på historisk grund, även om man inte kan "bevisa" historiska händelser vetenskapligt. (Se t ex om Jesu död år 33 och en del detaljer om mörkret och jordbävningarna som uppkom vid den händelsen, samt senare månförmörkelsen där månen blev blodröd (Apg. 2) - ursprungligen rapporterat i sekulära källor som historiker, tidskriften Nature, NASA och Geological Society of America.)

Det budskap Bibeln har hjälper också människor, så länge man inte hittar på alltför många "egna" tolkningar av texten ... Man får även en förklaring till problemet med ondskan, som gör att vi kan avsky ondskan och samtidigt förstå kärleken.

*

Men för ateister och agnostiker är det inte alltid så kul, som t ex Charles Darwin menade. När Darwin lämnat tron på kristendomen blev han nästan ateist. Han tappade tron och skrev bland annat följande under sitt sista levnadsår:

“Jag måste se fram emot Downs begravningsplats som den ljuvligaste platsen på jorden.”

Darwins tro ger inget hopp, bara död och förruttnelse på en begravningsplats!

***

Detta är helt annorlunda än Bibelns budskap, som gäller oss alla (inklusive Darwin).

“Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor”

(Apg 10:34)

Alla människor är alltså lika mycket värda, trots att vi inte alltid har förstått det.

*

“Den gåva som Gud av nåd giver är evigt liv, i Kristus Jesus vår Herre.”

(Rom 6:23)

Vi skall inte bara ruttna på en kyrkogård, utan vi kan få en helt fri gåva, och vår person lever vidare även om inte vår kropp gör det.

*

“Men åt alla som tog emot Honom gav han rätt att bli Guds barn.”

(Joh 1:12)

Förhållandet mellan oss och Gud är som mellan kärleksfulla föräldrar och barn.

*

“Den som törstar han kommer, och han får livets vatten som en gåva.”

(Upp 22:17)

Återigen – den som vill ha en förändring till det goda, får livet som gåva – och vår längtan, vår törst, blir uppfylld.

*

“Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”

(Joh 3:16)

Vi har alla gjort mer eller mindre stora fel, vilket skiljt oss från Gud. Därför är vi egentligen förlorade, i något som har vissa likheter med Darwins syn på döden. Vi har inget mer hopp för framtiden. Men, genom Jesus är vi förlåtna. Därför är vi inte förlorade, därför skall vi inte bara ligga och ruttna i en grav, därför finns det en framtid.

Förlåtelsen fick vi genom att Gud själv tog vårt straff för våra fel på sig, genom Jesus. Alla kan därför ta emot förlåtelsen. - Och meningslöshet och förtvivlan ändras till hopp, upprättelse och framtidstro!

*

Du som vill veta mer om detta och andra “religiösa” frågor hänvisar vi till de hemsidor som vi länkar till, eller kontaktsidan på museet "Den Förhistoriska Världen".

Slutsatsen från det kristna budskapet blir att det finns arbete åt alla här på vår jord, arbete med mening, och sedan en fortsättning utan hopplöshet! Alla har möjlighet att följa med på den resan!

Gud skapar nytt liv, förlåter och ger mening med livet! Man kan försöka fylla upp livet med något annat, och vi människor gör det på alla möjliga sätt (en del bättre, en del mindre bra). Men det är bara kontakten med ursprunget som kan ge den verkliga meningen.

1 Kor 13 (“Kärlekens lov”)

*

PS. Om du "bränt" dig på religion kanske du kan hitta något intressant på Förlåt att du inte är kristen!

<< Till startsidan

Sidor


Länkar


Om man vill se ett känslo­mässigt uttalande som inte stämmer med verkligheten - se detta! Inte ens om evolutions­teorin vore fullt sann kan detta uttalande stämma! (Jan Bergström blev sedermera professor i paleozoologi vid Natur­historiska Riksmuseet.)

"Man måste vara blind och koppla bort logiken fullständigt för att inte inse att evolutionen är ett faktum, motsatsen är lika befängd som att tro att månen är en ost som hänger i ett snöre. Tyvärr är emellertid ett för­ne­kande av fakta målet för den förljugna svart­konst, som utövas av kreationisterna."

Jan Bergström, 1:e statsgeolog vid SGU i Lund (Biologen, nr 2 1982).